”Napocomilla ei oleteta asiakkaan olevan sähköistyksen asiantuntija”
Kun Napocom Oy teki Maku Brewingin olutpanimon tuotantohallin vaativat sähköasennukset, tuotannon mahdollinen laajeneminen huomioitiin alusta saakka. Kun toiminta on kasvanut, on tarvittavien lisäysten tekeminen ollut helppoa.
Kaikki sai alkunsa, kun olutharrastuksesta kiinnostunut toimitusjohtaja Jussi Tamminen työskenteli aikoinaan Irlannissa, jossa olutkulttuuri oli paljon Suomea pidemmälle vietyä. Tamminen sai idean tuoda samantyyppistä toimintaa myös Suomeen.
Maku Brewing lähti liikkeelle selkeästi erilaisella strategialla.
Moni olutpanimo korostaa ikiaikaisia perinteitä ja tummanpuhuvuutta.
– Kerroimme ylpeinä, että olemme uusi ja teemme asiat uudenlaisella tavalla, Tamminen kertoo.
Toiminta aloitettiin vuokraamalla hallitila Tuusulasta. Vaikka Maku Brewing on alallaan mikroyritys, sähköntarve on valtava. Sähköä käyttävää laitteistoa, kuten pakkauskoneita, pumppuja ja kylmäkoneita, on paljon.
Napocomista Tamminen sai suosituksen hallin omistajan kautta.
– Tiedustelin, kuka on asentanut hallin perussähköt ja miten homma oli toiminut. Minulle kerrottiin, että kaikki oli Napocomin kanssa sujunut onnistuneesti, joten päätin itsekin ottaa yhteyttä heihin.
Jukka Ikonen oli Jussi Tammisen onneksi sähköasennuksia tehdessään ehdottanut hallin rakennuttajalle, että tehdään riittävän jykevä sähköpääkeskus ja isot alakeskukset, vaikka niille ei ollut siinä vaiheessa vielä tarvetta.
Kun Maku Brewingin sähköistys aloitettiin, asennuksessa otettiin alusta saakka huomioon toiminnan mahdollinen kasvu ja tuotantotilojen laajentuminen tulevaisuudessa.
Jukka Ikonen ehdotti Maku Brewingille, että suunnitellaan olemassa olevaan alakeskukseen koko panimolaitteistoa palveleva lisäosa. Laitteiston vaatimat lähdöt ja käyttökytkimet saatiin koottua edulliseen, selkeään pakettiin. Alkuperäinen keskusosa on täyttynyt lisäyksillä panimon laajentuessa.
– Suunnitteluvoimaa ja työtä tarvittiin, mutta ratkaisu oli järkevä. Katsottiin tulevaisuuteen, Ikonen toteaa.
– Ja alkuun suurelta tuntuneen pääkeskuksen koko kapasiteetti on nyt käytössä, hän lisää.
Napocomilla ollaan valmiita näkemään vaivaa, että he pystyvät tarjoamaan parhaan ratkaisun asiakkaan tarpeeseen.
Tamminen on asiakkaan roolissa ollut tyytyväinen Napocomin tarjoamiin ratkaisuihin ja palveluun. Erityiskiitoksen Tamminen antaa sille, ettei Napocomin taholta ole oletettu, että asiakas tilaajana olisi sähköistysratkaisuiden asiantuntija.
– Monesti toimittajat olettavat, että minä tilaajana olisin hänen alansa asiantuntija. Sitten aletaan kysymään minulta, että mitä tähän pitäisi rakentaa, Tamminen kummastelee.
Napocomin kanssa Tamminen on voinut kertoa, että minulla on tällaisia pömpeleitä, ne tulevat tähän ja niihin tarvitaan sähköt.
– En asiakkaana edes halua käyttää aikaani siihen, että perehdyn syvällisesti tietoon, jota tarvitsen sen yhden kerran.
Tamminen kiittää Napocomia myös nopeudesta.
– Meille on tärkeää, että kun tehdään jotakin, pysytään aikataulussa. Kun meille tulee uusi laite, sen mukana tulee usein asentaja esimerkiksi Kanadasta. Sähkömiehen on oltava paikalla juuri sillä hetkellä, sillä emme voi odotuttaa asentajaa.
Myös vikatilanteissa vaaditaan ripeää reagointia
– Nämä kaikki ovat meille tärkeitä pointteja. Yhteistyö kokonaisuudessa Napon kanssa on toiminut todella hyvin, Tamminen kiittää.